Att tänka på inför passet

  • Ät inget strort mål precis före yogapasset. Att dricka vatten före passet är däremot bra.       
  • Kom  i god tid till passet, gärna 5-10min. innan om du kan. Vi låser dörren då klassen startar.
  • Ha gärna en egen vattenflaska med dig.
  • Klä dig i mjuka bekväma kläder som inte sitter åt. Helst bör du också vara barfota.
  • Om du har någon skada el. några andra problem el. besvär, prata med din yogalärare. Oftats går det att anpassa övningarna efter individuella behov.
  • Yoga aldrig när du har en infektion i kroppen. Men kom gärna till passet ändå, det går alltid bra att "bara" andas och meditera
  • Om du har mens eller om du är gravid är det några saker som du bör undvika, såsom t.ex eldandning och rotlås. Du bör heller inte göra några övningar där magmusklerna är kraftigt  involverade och inte heller uppocknedvända ställningar.
  • Är du gravid så bör du dock rådgöra extra med din yogalärare eftersom det även finns vissa andra saker att tänka på då man är gravid. Dock utgör inte graviditeten något hinder för att utöva yoga. Tala också gärna om för din barnmorska att du tänker börja med yoga.
  • Något som gäller alla som utövar yoga  och som är mycket viktigt att tänka på är att du lyssnar på din kropp, att lyssna och känna in är en mycket viktig del i yogan. Gör övningarna mjukt, kontrollerat, efter bästa förmåga. Yoga ska aldrig göra ont. Om en övning gör ont, gör den lite långsammare el. kortare - el. inte alls! Yoga får gärna vara påfrestande, svettigt och uthållighetsprövande men träningen ska aldrig medföra skarp fysisk smärta.  I yogan finns inga tävlingsmoment, du tävlar inte mot någon annan och inte heller mot dig själv. Tänk också på att dagsformen kan variera från dag till dag.
  • Efter yogapasset - försök att ta det lungnt och mjukstarta ut i vardagen igen. Vila en stund. Drick vatten! Sträva efter att bära med dig känslan av stillhet, balans och kraft i både kropp och sinne så länge du kan efteråt.

              LÄKARE 

  • Om du är sjuk, har någon skada eller om du äter receptbelagda        mediciner, tala med din läkare innan du börjar att utöva yoga.         

     

            Yogamadrasser, meditationskuddar och filtar finns på plats.

 

 

 

Foto: Cecilia Nordstrand  Vi utövar kundaliniyogan på mjuka sköna ullmattor.