Upplägg och innehåll av kurserna i Kundaliniyoga 

Innehåll

Om kurserna i Kundaliniyoga

Enligt Kundaliniyogan finns en livsenergi vilande och ofta ofullständigt utnyttjad inom oss. Via yogan kan vi få tillgång till denna energi och utveckla oss mot vår fulla potential. Kundaliniyoga har något att erbjuda alla - kvinnor som män, ung som gammal, vig som stel. Den har sin grund i en mycket gammal visdom men har minst lika mycket att ge oss moderna människor. Troligtvis behöver vi den mer i dag, då vår värld tycks snurra på i ett allt snabbare tempo. Kundaliniyogan erbjuder kraftfulla tekniker att relativt snabbt återställa kropp och själ i balans och kan hjälpa oss att bl.a bättre hantera stressen i våra liv. 

Yoga handlar inte om att prestera, utan att göra sitt bästa utifrån dina förutsättningar. Vissa övningar kan upplevas lite utmanande och jobbiga, ofta är det de övningar som stärker ditt nervsystem.Tänk då på att det får vara jobbigt och utmanande, men aldrig göra ont ( ingen skarp fysisk smärta eller annat obehag ).Så kom ihåg att lyssna på kroppen då du utövar yogan. Detta är en mycket viktig del av yogan. 

Kundaliniyoga är en enkel yogaform som är lätt att anpassa för alla typer av kroppar. Du behöver inte vara vig eller vältränad eftersom träningen är individuell och man börjar precis där man befinner sig.

Upplägg

Vi börjar varje lektion med en stunds vila, då du får landa och förbereda dig inför yogapasset. Sedan följer ett antal fysiska övningar, med en kortare vila mellan varje övning .Varje yogapass innehåller också en meditation på mellan 6 el. 11 min. (i lunchyogan blir dock meditationerna något kortare ). Det ingår även en längre vila/avspänning ( ibland guidad ). Vid minst tre tillfällen kommer vi också att ha avslappning till Gong. Gongen är ett av våra äldsta instrument och är ett fantastiskt redskap för att hjälpa oss släppa på stress och spänningar. läs mer om Gongen här 

Obs. Avslappning till Gongen, endast i Ing-Maries kurser

Vi gör blandade yogapass och meditationer för att stärka, hitta balans och öka energi. Ingen av vårens kurser har något speciellt tema, men vi arbetar mycket med andningen - det mest grundläggande i yogan. Genom att lära dig att andas fullständiga andetag hjälper du både kropp och sinne till avspänning och du har däregenom möjlighet att bättre kunna hantera och reducera både stress och smärta. Yogan leder till ökad medvetenhet och närvaro, lugn och stabilitet. Kundaliniyogan har ett holistiskt synsätt på människan och en stark tro på vår inre läkande förmåga. Den stärker och balanserar hela dig, fysiskt mentalt och emotionellt.

Vi gör samma yogapass två veckor i följd.

Förkunskaper

Endast i kursen kl 17.00 på Måndagar krävs att du har utövat Kundaliniyoga under minst en termin. De övriga kurserna passar för både nybörjare och vana.